شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 4:28 بعد از ظهر

شجاعی بازیگر پیشکسوت : با بیش از ۵۰ سال سابقه بازیگری بیکار هستم

ابراهیم شجاعی هنرمند پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون می‌گوید از دست اندرکاران هنر گلایمند هستم چرا که از حال و روز هنرمندان با سابقه سراغی نمی‌گیرند…


این هنرمند که فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرده است در گفتگو با پایگاه خبری اهالی هنر گفت: امروز با بیش از ۵۰ سال سابقه هنری در سینما، تلویزیون، رادیو ، دوبله و… حال و روز چندان مناسبی ندارم و بیکار هستم، رویه ای که بیشتر همنسلانم با آن مواجه هستند و به هیچ عنوان در شان یک هنرمند نیست.

او گفت : متاسفانه کسی گوشش به این حرفها بدهکار نیست و هیچ سازمانی در عمل، کاری برای هنرمندان پیشکسوت انجام نمی‌دهد و فقط توجه شان معطوف به یک عده خاص و نورچشمی است.
وی اضافه کرد: ما از وزرات ارشاد، فیلمسازان و مسئولان انتظار حمایت داریم.
بازیگر سریال متهم گریخت ادامه داد: وقتی من پیشکسوت به جایی مراجعه میکنم و می گویم انتظار کار دارم یا نقشی با من بدهید، می گویند برو اسپانسر بیاور یا بودجه نداریم !!!! یا حتی می بینیم بسیاری از فیلمسازان، بازار فروش نقش به راه انداخته اند !!
حال با این اوضاع تکلیف هنرمندی چون من که عمرش را در این مسیر سپری کرده، پارتی بازی بلد نیست و عشق اش بازیگری است، چیست؟!!

او گفت : باید از همه ظرفیت های هنری از جمله توانایی هنرمندان قدیمی هم استفاده شود و توجهات معطوف به یک عده خاص نباشد

به گفته وی هنرمندان را می بایست در زمان حیات شان تکریم نمود نه وقتی که از دنیا می‌روند.

ابراهیم شجاعی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1328 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار ابراهیم شجاعی می‌توان به بازیگری در سریال سه در چهار، سریال قهوه تلخ و سریال ترش و شیرین اشاره کرد.

ابراهیم شجاعی نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1366 در 38 سالگی در فیلم ردّ پایی بر شن به کارگردانی محمدرضا هنرمند بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال سه در چهار، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای ابراهیم شجاعی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون بهزاد بهزادپور، محسن زهتاب، بهروز رضوی و غلامرضا طباطبایی را تجربه کرد.

ابراهیم شجاعی در سال (1347-1348) در مؤسسه‌ی “آناهیتا” دوره‌ی تئاتر را نزد استاد اسکویی گذارند. وی در همین سال مدتی در رادیو به کار نمایش رادیویی نزد استاد مشکین و صادق بهرامی مشغول بود. شجاعی اواخر سال (1348) به استخدام نیروی هوائی ارتش درآمد.
وی از سال (1350) به دعوت “واحد فیلم و سریال نهاجا” جهت انجام فعالیت‌های هنری از جمله بازیگری تئاتر با آن واحد همکاری نمود.


ابراهیم شجاعی از سال (1359) فعالیت بازیگری خود در سینما را از “حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی” شروع نمود و پس از آن با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف تلویزیونی و سینمایی به فعالیت خود ادامه داد. شجاعی از سال (1370) به عضویت “انجمن بازیگران و بدل‌کاران‌ خانه‌ی سینما” درآمد و در سال (1380) برابر ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی موفق به اخذ مدرک کارشناسی بازیگری گردید.
ابراهیم شجاعی در مجموعه‌های تلویزیونی نظیر؛ «تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸» مرضیه برومند (1376)، «یوسف پیامبر» فرج‌الله سلحشور (۱۳۸۷) و «معمای شاه»محمدرضا ورزی (1394)، “موج اول”، “دردسرهای شیرین”، “نوار زرد”، “گشت ویژه”، “به سوی افتخار”، “محاکمه” ،”سرباز” ،”کاراگاه علوی” ،”خانه ای در تاریکی” ،”شیشه و باد” ،”جادو مهتاب” ،”یادداشت های کودکی” ،”در شهر”  ،”غمگین های شکسته” ،”تاریکی” ،”سرکار”، “شهرام وبهرام”،”دیوار” ،”ما چند نفر” ،”زیبا” “شاید برای تو هم اتفاق بیفتد”، “ترش و شیرین ،”متهم گریخت” ،”چهار چرخ” ،”چاردیواری” ،”پیرمردو پدر” ،”دومینه سیاه” ،”سیاه مثل سفید” ،”آن سوی آسمان”و … بازی کرده‌است.

وی همچنین در فیلم‌هایی نظیر؛ «تردید» (۱۳۸۷)، «چند می‌گیری گریه کنی؟» (۱۳۸۴)، «غزال» (۱۳۷۴)، «ساده‌لوح» (۱۳۷۰)، «دزد عروسک‌ها» (۱۳۶۸) ، «ردپایی بر شن» ، «آتش پنهان» ،«تعقیب سایه ها» ، «هنرپیشه» ،«خاکستر نشین»، «اطراف آرامش» ،«دیوار » ،«نوروز  «دفتری از آسمان»، «چشم به راه» ،«راز چشمه سرخ» ، «سفر آخر» ،«ماهی و دریا» ،«همدیگر «چهل سالگی» ،«فیلسوف های احمق»  و… به نقش‌آفرینی پرداخته‌است.


ابراهیم شجاعی در سال 1387 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در 3 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم ابراهیم شجاعی در این سال، بازیگری در سریال بزنگاه به کارگردانی رضا عطاران، سریال سه در چهار به کارگردانی مجید صالحی و فیلم تردید به کارگردانی واروژ کریم‌مسیحی محسوب می‌شود…

درباره ی خبرنگار:روح اله سعادتمندنژاد

مطلب پیشنهادی

لیلا بوشهری : اولین چیزی که عشقِ سینما باید یاد بگیرد احترام و ادب است

لیلا بوشهری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به ماجرای یک سرقت که منجر …

دیدگاهتان را بنویسید