شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 2:27 بعد از ظهر

از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ پنجاه ‌و نهمین شماره نشریه «سرو» منتشر شد

پنجاه ‌و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان «زمانی میانِ زمان‌ها» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.


به گزارش اهالی هنر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پنجاه ‌و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان « زمانی میانِ زمان‌ها» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.

نشریه سرو از بخش‌های مختلفی تحت عنوان «گفتمان»، «پرسمان»، «راویان»، «دیده‌بان» و«راهیان» تشکیل شده که هر بخش شامل موضوعات متنوعی است.

در این شماره از ماهنامه «سرو» سرمقاله‌ای به قلم داوود عامری با تیتر «انقلاب و حکمرانی مردمی» منتشر شده است.

در بخش گفتمان سرو؛ در مقاله ای با عنوان «زمانی میانِ زمان‌ها» به قلم مصطفی عمانیان؛ خوانشی موجز از کتاب زمانی میان زمان‌ها؛ امام، شیعه و ایـران، نوشـتۀ لیلی عشقی، که شامل تحلیلی متافیزیکی از انقلاب ایران در سال 57 است را می خوانیم و در ادامه در گفت‌وگویی بادکترعلی داستانی، شعارهای بنیادین و آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی را مورد واکاوای قرار داده است. نگاهی به گفتمان انقلاب اسلامی در چارچوب قانون اساسی در مقاله ای به قلم حجت الاسلام احمد شفیعی نیا از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است.

در بخش پرسمان سرو؛ در گفتگویی با سید مرتضی نبوی از فعلان سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی چگونگی وقوع انقلاب اسلامی را بررسی کرده و در ادامه در گفت وگویی با «سید روح الله امین آبادی» روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه تاریخ و رسانه،عملکرد مستندهای تاریخی رسانه‌های خارجی از روایت تحریف گونه دوره سلطنت پهلوی اول و دوم را بررسی کرده است. برشی از زندگی همافر «ایرج شاکر» در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی و نیز چگونگی واقعـه درگیـر ی عناصـر گارد شاهنشاهی بـا هنرجویـان نیـر وی هـوایی در ایام منتهی به پیروزی انقلاب در مصاحبه با این سرهنگ بازنشسته از دیگر مطالب خواندنی پرسمان سرو است.

در بخش دیده بان سرو؛ وا گویه هـایی در رابطه با رمانی از متن انقلاب و جنگ با عنوان «زنی با کفش‌های مردانه» از زبان «محمدعلی گودینی» نویسـندۀ کتـاب و دو تـن از منتقدیـن ادبـی کشـور«احمد شا کری» و «منیژه آرمین» پیرامـون ایـن اثـر را می خوانیم و در ادامه نگاهی برویژگی‌های رمان دفاع مقدس در مقاله ای با عنوان «وجوه تصویر حقیقت» به قلم عطیه محمدلو و نیز جستاری درباره کم و کیف سریال های ساخته شده دفاع مقدسی و چگونگی بهتر شدن این آثار در گفتگویی با «رضـا منتظـری» منتقـد و کارشـناس سـینما و تلویزیون، دیده بان سرو را خواندنی تر کرده است.

در ادامه این نشریه و در بخش‌های یادمان، راهیان و راویان سرو به موضوعاتی همچون بررسی عملیات والفجر هشت در گفت‌وگو با سردار سرتیپ احمدغلامپور عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، نقش نیروی هوایی در عملیات کربلای پنچ، نگاهی بر عملیات والفجر مقدماتی، نگاهی به تاریخ ارتش درایران تاجنگ جهانی دوم به بهانه سالروز دگرگونی ارتش ایران ازسنتی به نوین، تحلیلی از دست پیش ایران در وقایع اخیر منطقه، سرخطِّ خبرهای بهمن ماه در حوزۀ مقاومت و … پرداخته شده است.

گفتنی است نشریه سرو به سردبیری «داوود عامری» در ۱۲۰صفحه، از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چاپ و منتشر می‌شود.

درباره ی خبرنگار : دینا محمدی

دینا محمدی کارشناسی روابط عمومی گرایش رسانه ، خبرنگار موسیقی، تئاتر ، رادیو و تلویزیون، سابقه همکاری با : باشگاه خبرنگاران جوان، صبح نو، مجله صدبرگ و مخاطب ۲۴ در حال حاضر : خبرنگار پایگاه خبری دیباچه و اهالی هنر مسئول رسانه ای کنسرت " نوای آفتاب" به سرپرستی امین سالمی.

مطلب پیشنهادی

آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس/ نشر سرو در دو بخش برگزیده و شایسته تقدیر شد

در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره …

دیدگاهتان را بنویسید