شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 11:40 قبل از ظهر

شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر به پایان رسید

برگزیدگان معرفی شدند/ تاکید بر حضور ایران در دوسالانه ونیز


مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر عصر امروز پنجشنبه سوم اسفند برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.

به گزارش اهالی هنر ، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر عصر امروز پنجشنبه سوم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رببس شورای سیاستگذاری جشنواره) ، امیر عبدالحسینی (دبیرکل جشنواره) ، مسعود زنده روح کرمانی (دبیر هنری جشنواره) نیز در این رویداد حضور داشتند.

در بخش نخست مراسم، تیزری از روند برگزاری افتتاحیه و روند آن پخش شد.

اجرای این مراسم به عهده مژده لواسانی بود.

تاکید بر هنر نوآور و خلاق

امیر عبدالحسینی به عنوان اولین سخنران این مراسم در ابتدا ضمن خوشامد به حاضران گفت: جشنواره با هنر نوآور خلاق، وحدت بخش و امیدآفرین آغاز شد و استادان و هنرمندان ایران ما را همراهی کردند.

وی با اشاره به فراوانی و عیار هنری بالای آثار در فجر شانزدهم به مواردی چون درخشش استان‌ها در بخش تجسم هنر، پیوند جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه ای، اشاره کرد.

او در ادامه موضوع رویکرد هنر کاربردی در دیوارنگاری شهری و طراحی فرهنگ محور را مطرح کرد و به اهمیت حضور ناشران کتاب‌های تجسمی در جشنواره پرداخت.

عبدالحسینی افزود: توجه به جنبه‌های ترویجی با نمایش فیلم‌های مستند تجسمی و معرفی آثار برتر از نگاه مخاطبان و فرازهای بسیار دیگری از این دست فجر شانزدهم را به رویدادی خلاق و پرانرژی بدل کرد.

هنرهای تجسمی همواره تاریخ ساز است

عبدالحسینی عنوان کرد: تصویر دوم به اهمیت ارتقای فرهنگی و نگاه آینده پژوهانه در عرصه هنر اختصاص دارد. به گفته استادان علوم ارتباطات کودکان به مثابه پیام‌های زنده‌ای هستند که به آینده تعلق دارند. این فرهنگ، فرهنگی است که از روزگار گذشته به امروز ما رسیده و حکایت از آن دارد که هنرهای تجسمی همواره تاریخ ساز، فرهنگ ساز و هویت ساز است. تردیدی نیست که جشنواره هنرهای تجسمی برای سال‌های پیش رو در روزگار جوانی‌اش به فضای معتبر نمایشگاهی نیازمند است.

وی گفت: مهمترین چالش در فجر شانزدهم را کمبود دیوار مفید و زیبنده می‌دانم. چنین جشنواره مهم و قابل توجهی با گستردگی و تعدد رشته‌های زیرمجموعه هنری این رویداد با نگاه توسعه محور و آینده نگر به نگارخانه ملی نیاز دارد. همان گونه که به فضل خدا و همت متولیان سالن‌های زیبنده‌ای برای آثار سینمایی نمایشی و موسیقی مهیاست، امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور گسترده‌ترین رویداد هنری کشور در فضای نمایشگاهی درخور و شایسته‌ای به اجرا در آید و در پرورش هنرمندان مؤثر شود.

در ادامه، پیام محمود سالاری پخش شد.

هنرهای تجسمی گسترده و نجیب است

سپس محمد خراسانی زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر) ضمن بزرگ دانستن جشنواره امسال گفت: رویداد امسال ثابت کرد که هنرهای تجسمی گسترده‌ترین و نجیب‌ترین هنرهاست.

او افزود: این رویداد بر اساس ۲۲ دبیر ملی و بیش از ۶۰ داور ملی ۳۲ دبیر استانی و بیش از ۱۲ هزار اثر در سطح استانی شکل گرفته است. در این جشنواره هر استان هنرمندان و نمایشگاه گردان‌های خود را در فضای بومی خود داشته و در شرایطی که دشمنان تمام توان خود را به کار گرفته اند، ثابت کرد هنرمندان تجسمی دست در دست یکدیگر برای این مرز در کنار یکدیگر ایستادند.

او گفت: جای خالی ایران در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز گاه خالی بوده و مردم از این بابت گاه گلایه‌هایی دارند. اما نمی‌گویند چرا نه سال در ونیز بوده‌ایم و بیشتر نه. ما باید هر سال آنجا باشیم و هنرمندان ما خود را به دنیا برسانند، بر همین اساس برای میزبانی کشورهای دیگر به فضاهای بهتر نیاز داریم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: حال پس از اتمام جشنواره امسال از روز شنبه برای رویداد هفدهم برنامه ریزی می‌کنیم و آیین نامه بازنگری خواهد شد.

در ادامه نماهنگی با صدای محمد معتمدی و آهنگسازی امیر عبدالحسینی پخش شذ و سپس برگزیدگان بخش‌هایی از جشنواره اعلام شدند.

نکوداشتی برای مفاخر هنرهای تجسمی

در ادامه، نوبت به نکوداشت مفاخر هنرهای تجسمی رسید و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمود سالاری، محمد خراسانی زاده و امیر عبدالحسینی از مفاخر هنرهای تجسمی تجلیل کردند. بر این اساس نشان هنرهای تجسمی ایران به افشین شاهرودی، محمدحسین صلواتیان، بهرام عظیمی، منصور نام‌سن، مهدی حیدری، رضا برانگیز و محمدمهدی روحانی اهدا شد.

ادامه جایزه و طوبای زرین بخش «تجسم هنر» به سعید کریمی دبیر هنری استان فارس و پوریا جلالی مدیرکل ارشاد استان کرمانشاه اهدا شد.

صحبت‌های وزیر فرهنگ درباره جشنواره و چند موضوع دیگر

در بخش دیگری از مراسم پس از تجلیل از استادان عرصه تجمسی، محمدمهدی اسماعیلی به بیان سخنانی پرداخت. او در ابتدا ضمن تبریک ایام شعبانیه و آرزوی سلامتی برای کشور و کسب افتخار و افراشته شدن پرچم کشور در دنیا گفت: خدا را شکر که مجموعه جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی با این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی به کار خود پایان داد و انگیزه این حجم کار پرفشار خدمت صادقانه بوده است.

او گفت: ماهیت انقلاب اسلامی بر اساس رویدادهایی است که در بهمن برگزار می‌شود. هیچ مجموعه رسانه‌ای، فرهنگی و هنری بی‌نیاز از هنرهای والای این بخش نیست. در سال‌های اخیر با حضور عزیزان و دوستان خوب ما بنای حرکت جدیدی را در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کردیم. با فعالیت شورای هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مصوبات آن اجرایی می‌شود، راه کوتاهی برای حل مشکلات و رسیدن به آرزو و آمال ایجاد شده است.

بازار هنر دارای مصوبه می‌شود 

وزیر ارشاد در ادامه گفت: در رابطه با راه‌اندازی بازارهای هنرهای تجسمی مصوبه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز متوجه شدم ابلاغیه آقای رییس جمهور رسیده است.

حضور پررنگ ایران در دوسالانه ونیز

او بیان کرد: ان‌شاءالله اکسپوی «ژاپن» را پیش‌رو داریم که با مصوبه هیات وزیران مدیریت محتوایی کار در وزارت فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است. در رابطه با موضوع دوسالانه ونیز هم دستوری را به همکاران دادم که دوستان خوب من حضور پررنگی را امسال در ونیز داشته باشند.

اسماعیلی در پایان گفت: من از همه همکارانم در استان‌ها ممنون و اساتید بزرگوار، هنرمندان و پیشکسوتان تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

در ادامه، فایلی ویدئویی بر اساس بیانیه مشترک داوران جشنواره تجسمی فجر پخش شد.

اسامی برگزیدان بخش‌های مختلف شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به قرار زیر است:

معرفی بخشی از برگزیدگان تجسمی فجر شانزدهم

بخش طراحی فرهنگ محور: 

طوبای زرین به سیدهادی امامی و فاطمه حامدی از اصفهان تعلق گرفت.

بخش ناشران کتاب‌های تخصصی: 

طوبای زرین به انتشار کتاب آبان به مدیریت کاوه علی مردی اهدا شد.

بخش علمی (دانش هنرهای تجسمی): 

ضمن تقدیر از ساناز باحجب قدسی و فاطمه پاکنژاد و علیرضا کریمی، طوبای زرین به پوریا طهماسبی اهدا شد.

بخش فیلم‌های مستند تجسمی: 

ضمن تقدیر از هادی آفریده، آبتین شمیلی از شیراز طوبای زرین را دریافت کرد.

برگزیده بخش قله‌ها: 

در بخش بعدی، مجید پوراحمدی رییس صندوق اعتباری هنر، شعیب حسینی مقدم، محمد زرویی نصرآباد و سمیه رمضان ماهی روی صحنه آمدند تا از برگزیدگان بخش موضوعی «قله‌ها» ی جشنواره تجسمی فجر تقدیر کنند.

طاهره شمسی از قم، کامیار صادقی از تهران، محمود بازدار از مشهد، حامد مرتضوی علوی از بجنورد، اکرم سادات میرتوانا از مشهد به عنوان تقدیرشدگان این بخش روی صحنه آمدند.

طوبای زرین بخش «قله‌ها» به مریم کمار از تهران اهدا شد.

در ادامه مراسم، اعلام شد که سازمان زیباسازی شهر تهران خرید امتیاز برای سه اثر برگزیده جشنواره تجسمی فجر را پذیرفته است که به شرح زیر اعلام شد:

۱. خرید امتیاز اجرای اثر از آرش نیک نژاد از اهواز

۲. خرید امتیاز اثر از سمیه صادقی از ملایر

۳. خرید امتیاز اثر سید محمدرضا موسوی از قم

این سه اثر از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران خریداری شده و به نمایش درخواهد آمد.

جایزه انجمن هنرهای انقلاب و دفاع مقدس نیز به سید علی میرفتاح از تهران اعطا شد.

سپس جایزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به شرح زیر اعلام شد:

در این بخش، ضمن تقدیر از علیرضا پوراکبری و موسسه فرهنگی و هنری «نام هنر» جایزه به فاطمه عابدینی و عبدالحمید قدیریان از تهران اهدا شد.

طراحی و نقاشی: 

ضمن تقدیر از امیرمحمد مقدم از تهران و تقدیر ویژه هیات داوران از مجتبی حجازی از تهران، طوبای زرین به محمد جواد طاهرخانی از تهران تعلق گرفت.

بخش خوشنویسی: 

در این بخش، ضمن تقدیر از فرامرز تیمور نژاد و حمید احمدی، ربابه زینالی و شقایق میری، طوبای زرین به مجید داستانی از قم تعلق گرفت.

بخش نگارگری:

طوبای زرین بخش نگارگری به ستاره قنبری از قزوین تعلق گرفت.

بخش مجسمه سازی:

طوبای زرین به حسین حسن شاهی از تهران اهدا شد.

بخش سرامیک و آبگینه هنری: 

طوبای زرین به فاطمه پوریوسفی از تهران تعلق گرفت.

سپس با حضور محمدرضا شریف زاده، هاجر سلیمی، سعید محمودی، بهمن عبدی، صابر شیخ رضایی و سید محمد هاشمی قایم مقام و جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان بخش‌های دیگر به شرح زیر تجلیل شد.

بخش عکاسی: 

ضمن تقدیر از کیومرث خوش صفت از بندر انزلی، طوبای زرین به محمد رضایی از ساری تعلق گرفت.

بخش کارتون و کاریکاتور: 

ضمن تقدیر از علیرضا پاکدل از مشهد، علیرضا ذاکری از تهران برنده طوبای زرین بخش کاریکاتور شد.

بخش طراحی گرافیک: 

ضمن تقدیر از حامد مغروری از اصفهان، طوبای زرین به رسول حق جو از اهواز تعلق گرفت.

رسول حق جو پس از دریافت جایزه‌اش گفت: به امید این‌که تمامی هنرها در ایران شغل محسوب شوند و هنرمند مجبور نباشد برای معاش به شغل‌های دیگری دست بزند که برای‌شان ساخته نشده اند.

بخش تصویرسازی:

ضمن تقدیر از سمیه محمدی از کرج، طوبای زرین به صدقه قائد امینی هارونی از مبارکه اهدا شد.

بخش هنر جدید: 

طوبای زرین این بخش به امین محمدی چری از تهران تعلق گرفت.

در ادامه مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، از خبرنگار فعال جشنواره، نعیمه صفری تبار از خبرگزاری فارس تقدیر شد.

در پایان، اعلام شد که در بخش بهترین اثر از نگاه مخاطب پنج اثر بیشترین آرا را کسب کردند.

رای پنجم؛ محسن کابلی از گرگان

رای چهارم؛ فرشچیان مقدم از تهران

رای سوم؛ محمدامین اوجی و مریم صفایی از بوشهر

رای دوم؛ امیرحسین میرابی

رای اول؛ سید کمال الدین رفیعی از تهران

انتهای پیام/

مطلب پیشنهادی

شیما کریمیان هنرمند فعال خوشنویسی

شیما کریمیان متولد ۱۳۶۰لیسانس صنایع غذایی ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران دارای سابقه تدریس …

دیدگاهتان را بنویسید